אנו בעיצומו של תהליך יציאה מהסגר ויותר שאלות ודילמות עולות מאשר תשובות ופתרונות. המדינה משלבת בין מספר מודלים ליציאה מהסגר. המובילים מבניהם הוא שילוב של מודל 'FILO' -הראשון להיכנס לסגר הוא האחרון לצאת ממנו, מה שמשאיר את עולם התרבות בין הנפגעים העיקרים מהמשבר הנוכחי.
לאחרונה פורסם שיהיה ניתן לפתוח את אולמות התרבות ב 14 ביוני, אך כדי להחזיר את ארועי התרבות לחיינו נדרשים שני מהלכים עיקריים: ראשית, הנהלות מרכזי התרבות ומפיקים ידרשו לבנות מודלים חדשים התואמים לדרישות "התו הסגול", כוח אדם נוסף והתקנת אמצעים מתאימים ובמקביל, הממשלה מצדה תדרש להעניק פיצוי כלכלי לאותם מוסדות ועסקים שיפגעו באופן ישיר מאותן תקנות.
היכולת לאפשר לקהל רב להגיע לאירוע תרבות אינו פשוט ומלבד אתגרים טכניים ישנו מכשול פסיכולוגי הנובע מחשש אמיתי לגבי התקהלויות והתפרצות נוספת של הווירוס.
לכן, את אופן החזרה לקיומם של ארועי תרבות יש לנהל באופן רחב וכולל.
צוות השחקנים, הזמרים, הנגנים וכל מי שעומד על הבמה – לגביהם נדרש לפעול על בסיס מודל 'שחמט' . מודל זה מקדש את ההגנה על אוכלוסייה זו בפני הווירוס מכיוון שבמידה ואחד מהם ימצא חולה אזי כל הקאסט יצטרך להיכנס לבידוד. לצורך כך, נדאג להם להסעות ונמנע מהם חיכוך מיותר עם הסביבה. ניתן יהיה לעשות בדיקת מטוש לאחד מחברי הצוות כל מספר ימים על מנת לוודא שאין נדבקים בקרבם.
שאר העובדים באירוע ימוגנו בערכות הגנה איכותיות הכוללות מסכות ממותגות וכפפות חד פעמיות על מנת שיצמצמו את הסיכוי להדביק ולהידבק וישרו בקרב הקהל תחושת ביטחון.
עדיפות תינתן לאירועים תחת כיפת השמיים, על מנת לאפשר הגעה של קהל רב יותר, אך ניתן גם באולמות סגורים.
על מנת להביא קהל רב ככל הניתן, צריך לשווק את האירוע כבטוח ולפרסם באופן מפורט את התהליכים בהם אנו נוקטים כדי לדאוג לשלום הציבור.
את הכרטיסים נמכור ללא מספר כיסא אלא על פי בחירת אזורים שאותם נגדיר כקפסולות. אזורים אלה נתחם במחיצה שקופה על מנת למנוע הדבקה בין הקבוצות. נעודד מכירת כרטיסים בקבוצות גדולות כך שכל חברי הקבוצה מכירים אחד את השני ואין חשש להושיב אותם ביחד. מקומות הישיבה הסופיים יפורסמו רק לאחר מכירת מקסימום הכרטיסים שניתן למכור וזאת כדי למקסם את כמות הקהל שנוכל להכניס לארוע ובהשארת מינימום מקומות ישיבה ריקים בכפוף ל'תו הסגול'.
נבקש מהקהל לחתום על טופס התחייבות עם אפשרות לפיצוי בו הם מבטיחים שלא יגיעו לאירוע במידה ונמצא שהם חולים או היו בקשר ישיר עם חולה קורונה.
את הקהל הרב שיגיע לאירוע יש לנהל באופן שימנע חיכוך בין הקבוצות ככל הניתן. אפשר לעשות זאת על ידי פתיחת כלל הפתחים באולם כולל פתחי החירום ולהפנות את הקהל לכניסה המתאימה לפי מקום הישיבה.
בכל כניסה יבצעו בדיקת חום בנוסף לבדיקות הביטחונית ובדיקת הכרטיסים האלקטרונים.
יחולקו לאורחים כפפות ומסכות מעוצבות עם לוגו של המופע אשר ידרשו לחבוש אותן כל עוד הם לא ישובים במושב הייעודי להם.
בתוך האירוע יסומנו על הרצפה חצים כך ששבילי ההליכה יהיו חד כיוונים, כסאות שלא מתוכננים לשבת בהם יוצאו ממקומם על מנת ליצור דרכי גישה נוספות למקומות הישיבה.
בר האוכל והמשקאות יישאר סגור אך הקהל יוכל להזמין מבעוד מועד את המשקה והחטיף אשר ימתין לו לצד המושב עוד לפני הגעתו לאולם. אפשר גם לחלק לאורחים תפריטים כך שניתן יהיה להזמין ממקום מושבם בלי ליצור חיכוך נוסף ומיותר. כמובן שכל האוכל והשתייה יהיו מוכנים מראש וסגורים הרמטית בזמן ההגשה.
חשוב מאוד לשמור על ניקיון והיגיינה לכל אורך הארוע בדגש על ידיות אחיזה ושירותים ולצורך כך יתוגבר צוות המנקים במקום. המתחם יעבור חיטוי קפדני בין ארוע לארוע ויפורסם מועד החיטוי על מנת ליצור שקיפות ואמינות.
אמצעים אלה ועוד רבים כמוהם נדרש לתכנן, לשווק ולנהל באופן מקצועי ויצירתי על מנת שנוכל להחזיר את עולם התרבות והספורט לתפוקה מלאה כפי שהכרנו בעבר. אין הדברים מובנים מאליהם ואינם קורים מעצמם, עלינו ליזום ולהוביל את השינוי הדרוש.
תכנון טוב של ניהול ההמון, יאפשר מענה טוב יותר, מהנה יותר ובטוח יותר לקהל לקוחותינו.
עולם התרבות משחק תפקיד חשוב ברציפות תפקודית בעתות משבר, עוזר לשרידות חברתית וכלכלית, נפשית ותרבותית ולוקח חלק משמעותי במאמץ המשותף בהבראת המשק. אל נשכח שהמשבר אינו רק משבר בריאותי והוא ילווה אותנו כפרטים וכחברה לעוד זמן רב.
זהו משבר כלכלי ותעסוקתי, חברתי ומשפחתי, נפשי, שלטוני, ועולמי.
אנו חייבים לדעת להכיל את המצב, להסתגל אליו, ולהתנהל בתוכו.
איחולי בריאות לכולנו
עופר גרינבוים לירון,
מומחה בין לאומי בניהול המונים באירועים ומתחמים